Olen positiivisesti yllättynyt siitä, kuinka hyvin ilmastointi toimii laivassa. Ennen lähtöä peräkannelle nostettu kontti sisältää riittävän tehokkaan laitteen pitämään ilman elinkelpoisena. Käsitykseni mukaan ilmastointilaitetta ei ole tarvinnut vielä huudattaa lähellekään täysillä.

Koneilla tuotettu jäähdytys ja laivan monet sokkelot ovat vaikea yhtälö näin kuumassa ilmassa. Minä olen saanut onnekkaan majoituspaikan ilmastoinnin puolesta. Olen yksi lähimpänä ilmastointilaitetta asuvia. Aivan keulaan asti ilma ei kulje yhtä viileänä, vaan se ehtii lämmetä putkistossa matkallaan viimeisimpiin kolkkiin. Laitetta säätäessä on siksi tasapainoiltavat sen kanssa, että keulassa ei ole liian kuuma eikä perässä liian kylmä. Kuumasta ulkoilmasta sisään tullessa välillä käy mielessä, että toivottavasti veto ei esimerkiksi yöllä kipeytä kurkkua. Punkan eteen vedettävä verho toimii hyvänä tuulisuojana. Lämpimämpiin paikkoihin on puolestaan sijoitettu pöytätuulettimia tehostamaan ilman kiertämistä.

Ilmastointi ei myöskään puhalla ihan jokaiseen tilaan. Vessojen jotkut kopit ovat sellaisia, että hiki tulee tyhjän päälle istuessa, vaikkei olisi paha ummetuskaan. Olisi varmaan hyvä varata kyseiset kopit jallavessoiksi, kun silloin ei tunnetusti tarvitse liikaa punnertaa. Pieneen metallilaatikkoon sulkeutuessa muistaa kiitollisena ilmastointilaitetta, kun yrittää kuvitella, mitä eläminen olisi, jos koko laiva olisi ilmastoimaton. Yksi parin tunnin mittainen ilmastoinnin huoltokatko on ollut, ja siinä alkoi tulla heti normaalia enemmän nihkeyttä pintaan.
Mikä tahansa liikettä vaativa työtehtävä kyllä hiostaa hurjan paljon, olipa ilmastointi miten hyvä tahansa. Ei täällä siis mihinkään totuttuihin sisätilojen lämpöihin päästä.

Toinen ääripää on sitten sauna. Vitsi tietää kertoa, että ruotsalainen kantaa autiomaassa auton ovea siksi, että jos tulee kuuma, voi avata ikkunan. Ja kiveä siksi, että jos rosvojoukko hyökkää, on kiven tiputtamisen jälkeen kevyempi juosta karkuun. Sauna toimii täällä samalla logiikalla. Kun menee vielä kuumempaan, tuntuu ulos tullessa hetken aikaa viileältä. Vaikeus on vain siinä, että ilmastoinnin jäähdytys ei pudota ilmankosteusprosenttia suomalaisen kesäillan tasolle. Jälkihiki tuntuu usein kovemmalta kuin saunassa tapahtunut hikoilu. Saunominen on kuitenkin perusteltua muutenkin kuin tilapäisen virkistymisen vuoksi. Hikoilu on tehokas lian poistaja. Koska vettä on säästettävä, suihkuttelun ja veden lotraamisen tarve vähenee saunomisen myötä.

Blogi%20037.jpg

Suihkujen vesi on ainakin riittävän lämmintä. Kylmääkin tulee riittävästi, vaikka ihan jäätävää vettä hanoista ei saa. Vedenjäähdytysjärjestelmä löytyy ainakin keittiön juomavesihanasta, mutta suihkuissa niitä ei ilmeisesti ole. Lopputulos riippuu siis meriveden lämpötilasta. Kuva keulan miehistösaunan suihkuista.

Blogi%20080.jpg

Maajoukoltamme NSE:ltä on kyselty, että ovatko he ensimmäinen suomalainen rauhanturvayksikkö, joilla ei ole saunaa. Eivät todellakaan ole. Djiboutissa ei saunaa ole, mutta NSE:llä on käytössään kaksi rantasaunaa jokaisessa satamassa. Tässä niistä toinen: pääkannen sauna.

 

Päivän sana: Kastliina

”Heittoköysi”. En tiedä, onko tuollaista suomennosta olemassakaan, mutta sellaiseksi sitä voisi kuvata. Kyseessä on paljon laivaköysiä ohuempi naru, jonka päässä on pieni pussi painona. Tämä köysi on helppo heittää laiturille tai toiseen laivaan, jolloin vastapuolella oleva kaveri voi kastliinan avulla vetää varsinaisen kiinnitysköyden pollariin. Laivaköydet ovat niin jykevää punosta, että pitäisi olla muutama Seppo Räty heittämässä, jotta sellaisen saisi monia metrejä lingottua.