Ensimmäinen kunnollinen nettikatkos on nyt koettu. Useamman päivän olemme olleet satelliitin ulottumattomissa. En ehtinyt kirjoittaa varastoon juttuja, joten blogi piti taukoa. Nyt on taas muutama kirjoitus luvassa.

Ennen tätä operaatiota tuskin tiesin Djiboutin olemassaolosta. Ehkä olen yhdessä Facebookin karttapelissä tullut joskus rekisteröineeksi kyseisen maan, mutta aktiivisessa muistissa se ei ole ollut. Tilanne on muuttunut ratkaisevasti. Djiboutia voisi nimittää tässä operaatiossa kotisatamaksemme. Blogin oikeassa laidassa olevista linkeistä (Atalanta-operaatio ja YouTube-videot) voi katsella tarkempaa tietoa miinalaiva Pohjanmaan maanpäällisistä sijaisista, eli tukijoukostamme NSE:stä. Heidän pääasiallinen toimipisteensä on Djiboutissa.

Pariin otteeseen on tullut jo Djiboutissa pyörähdettyä. Kaupungista voisi kertoilla niin monesta näkökulmasta, että runsaan vuodatuksen sijasta tarjoilen jonkinlaisen kuvakirjan sivun.

Blogi%20064.jpg

Djibouti on sekä maa että pääkaupunki. Sijainti on merenkulun suhteen erinomainen. Vapaakauppa-alueeksi julistauneelle Djiboutille satama on tärkeä tulonlähde. Hurjan kokoiset konttinosturit reunustivat laituria, johon kiinnityimme tammikuun viimeisinä päivinä huoltamaan ennen operaation alkamista.

Blogi%20065.jpg

Ranskan entisen siirtomaan katukuvassa näkyvät ranskalaisvaikutteet. Englannilla pärjää jossain määrin kauppakojuissa, mutta ranska olisi parempi vaihtoehto. Maa ei ole upporikas, mutta kaupunki oli ihan fiksun oloinen ja kohtalaisen siisti - ainakin kun katsoo pimeällä ja näin kaukaa.

Blogi%20066.jpg

Djiboutin frangeilla pääsee miljonääriksi helpommin kuin euroilla. Kaupoissa kulkiessa riittävän lähelle osuva nyrkkisääntö on, että 1000 frangin seteli on 4 euron arvoinen. Jos 4000 euroa vaihtaisi paikalliseksi valuutaksi, voisi kerrankin tuntea olevansa miljonääri. En vaihtanut ennen reissua rahaa minkään kohdemaan valuutaksi. NSE on tukenut meitä tässäkin asiassa ja järjestänyt rahanvaihtomahdollisuuksia halukkaille. Lisäksi Visa-kortti on tavattoman kätevä. Automaatti antaa paikallisiin kauppoihin käyvää valuuttaa.

Blogi%20067.jpg

NSE edustaa todennäköisesti Suomen parasta Djibouti-tuntemusta. Ovathan he asuneet paikassa jo muutaman viikon, eikä kaupungin kiertäminen niin valtava urakka ole. Erityisen mieluisasti otin vastaan vinkkejä heidän hyviksi havaitsemistaan ravintoloista. Pistäydyin muun muassa Saba nimisessä pienessä kuppilassa, josta olisi saanut ihan kelpo ruokaakin. Tarkoitukseni ei silti ollut jäädä aterioimaan, vaan halusin testata erinomaisiksi mainostettuja tuorepuristettuja coctaileja. Tämä juoma sisälsi muistaakseni appelsiinia, banaania, vesimelonia ja mangoa. Jollain ydinkäyttöisellä tehosekoittimella se oli sotkettu, kun hedelmäliha oli vaahtoutunut aivan pehmeäksi. Pilli kirjaimellisesti seisoi lasissa. Hyvää!

Blogi%20068.jpg

Kaupungin parhaassa pitseriassa, Pizzaiolossa, oli tarjolla varsin maukkaita lättyjä. Laivamme kokkeja on tullut ylistettyä ihan syystäkin. Ravintoloilla on kova työ pärjätä laadussa ja maittavuudessa nykyiselle kotiruualleni. Pohjanmaa-lippis päässä pitsoja pyörittelevä kokki onnistui tarjoilemaan tähän mennessä reissun maittavimman laivan ulkopuolella syödyn aterian.

 

Päivän sana: Solmu

Nopeusyksikkö, joka ilmoittaa, kuinka monta meripeninkulmaa (1852 m) laiva kulkee tunnissa. Nimityksen taustalla on vanha mittaustapa: Ajoankkuri heitetään laivan perästä veteen. Ankkuri pysyy paikallaan ja laiva liikkuu, jolloin köysi vapautuu samaa vauhtia kuin laiva kulkee. Köyteen on tehty solmuja tasaisin välein (14,40 m). 28 sekunnin tiimalasin aikana laivan laidan ohi kulkenut solmumäärä kertoi vauhdin meripeninkulmina tunnissa.