Blogi%20074.jpg

Keskustan tuntumassa olevan basaarialueen etureunassa oli turisteille sopivia kojuja. Giorgio Armanin ja Bossin paitoja oli rivissä siinä missä Rolexin kellojakin. Kaverin perässä kävelin erään tiskin viereen. Silmät olisi pitänyt laittaa kiinni, koska jos jotain katsoi, kyseinen tuote ja muutama samankaltainen oli tuota pikaa levitelty nenän eteen tutustuttavaksi. Eivät he myydä yrittäneet. Sanoivat, että kunhan vain ilmaiseksi näyttävät – ja kysyivät, mitä näistä viidestä paidasta tarjoan. Mukavaa sinänsä, mutta pidemmän päälle menisi hermot. Ehkä vaikeimmaksi suomalaiseen kaupankäyntiin tottunut asiakas kokee sen, että on ihan ok olla ostamatta, vaikka toiset vieressä heittävät kärrynpyörää ja seisovat käsillään, että asiakas edes hieman kiinnostuisi.

Blogi%20075.jpg

Syvemmälle basaarialuetta jatkettaessa tuli nenän eteen paljon vaatimattomampia tiskejä. Turistia katseltiin siellä hieman kulmien alta. Pidin kameraa rauhanomaisesti objektiivi maata kohti, mutta silti kameraa katseltiin välttelevästi tai jopa hieman viittilöitiin, että ei saa kuvata. Nelihenkisen seurueemme kanssa päättelimme, että tämä oli paikallisten oma marketti. Tuotteet olivat arkipäiväisempiä mausteista ja ruuanvalmistustarvikkeista alkaen. Yritys ei ollutkaan houkutella vierailevia tähtiä tinkimiskilpaan.

Blogi%20076.jpg

Liikuimme vain turvalliseksi tiedetyssä keskustassa. Basaarialueelta eteenpäin jatkettaessa olisi ollut edessä turvattomampi asumalähiö. Jengien yhteenottoja tapahtuu siellä silloin tällöin. Basaarialueellakin oli tällä erää joku käyttäytynyt huonosti. Useampi poliisi oli paikalla, kun olivat ottaneet jonkinlaisen nuorisojoukon haltuunsa. Poliisi on Djiboutissa ilmeisen luotettava ja hyvä virkamies.

Blogi%20077.jpg

Paikalliset bussit ovat nähtävyyksiä. Autokanta Djiboutissa on takseja ja busseja lukuun ottamatta uudempi kuin Suomessa. Kaikki tuntuvat ajavan kalliilla citymaastureilla. Nämä sivuovi auki liikennöivät kuljetusvälineet ovat toisesta ääripäästä. Liikenne on loppujen lopuksi yllättävän siistiä ja hallittua, mutta ei näiden joukkoliikennevälineiden ulkonäkö silti luottamusta herätä. Peileissä olevat auringonkukat ovat joku paikallinen muoti.

Blogi%20078.jpg

Autojen tuunaus edustaa aavistuksen eri tyylisuuntaa kuin kotimaassa. Tämän suurempia busseja liikenteessä ei juurikaan ole. Taksikuskit ovat maantien kuninkaita. Meidän joukkojemme kuljettamiseen oli tilattu 16-paikkainen bussi, mutta taksiyrittäjät suuttuivat siitä. Pelkäsivät, että heidän elinkeinonsa on vaarassa, eivätkä antaneet bussin ajaa rauhassa. Ikkunoiden kivittämisen pelossa bussiyrittäjäparka joutui luopumaan keikasta ja me ajelimme henkilöautoilla useampia kierroksia.

Blogi%20079.jpg

Djibouti on ainoastaan Adeninlahden päässä muslimimaailman keskuksesta Saudi-Arabiasta. Islamilaisen maailman keskeisillä alueilla sijaitseva Djibouti on saanut paheksuvia katseita ympärillä olevilta tiukemmilta muslimimailta. Djiboutia pidetään ”huonona muslimimaana”. Tämä kadunlakaisija oli ainoa burkhaan pukeutunut nainen, jonka katukuvasta huomasin. Moskeijoita kaupungista löytyi, mutta kovin tarkkoja islamilaisista tavoista ei ilmeisesti olla. Esimerkiksi islamilaista raittiuden ajatusta vastaan sotii pahasti khat niminen pureskeltava huumaava kasvi, joka on hyvin laajalti käytössä. Iltapäivällä täytyy liikenteessä olla varovaisempi, kun toisista autoista ei voi tietää, onko puikoissa khat pöllyssä ajeleva kuljettaja.

 

Päivän sana: Lepuuttaja

Laivan laidassa roikkuva "puskuri". Laituriin tai toisen laivan viereen kiinnitettäessä laivan laitaan pistetään roikkumaan lepuuttajia, jotka estävät kolhut ja naarmut, kun laiva liikkuu aallokossa. Auton renkaat ovat hyvin yleinen lepuuttajien materiaali. Laivaston lippulaivan imagoon vanhat kesärenkaat eivät oikein sovi, joten lepuuttajamme ovat ihan varta vasten lepuuttajiksi tehtyjä isoja sinisiä makkaroita.