Parin päivän ajan olen istua nököttänyt aluksen luokassa. Eduskuntavaalit alkoivat. Olen lakimiehen kanssa vaalitoimitsijana. Ennakkoäänestys pääsee Suomessa vauhtiin vasta viikkoa myöhemmin, koska Suomen lipun alla purjehtivilla laivoilla äänestys on luvallista aloittaa aikaisemmin. Syy on varsin yksinkertainen: Vaikka äänestys on tärkeä toimenpide, ei ole mitään järkeä olettaa, että laivat suunnittelisivat satamakäyntinsä pelkästään äänestyksen aikataulujen pohjalta. Meillä on otettu käyttöön kaikki mahdollinen aikareservi, eli äänestys oli kahtena ensimmäisenä mahdollisena äänestyspäivänä. Näin halutaan varmistaa, että äänestys on suoritettu kaikessa rauhassa ennen seuraavaa satamakäyntiä, josta äänestysliput ehtivät varmasti kotimaahan määräaikaan mennessä.

Nämä vaalit ovat minulle – ja uskoakseni aika monelle muulle täällä olevalle – erilainen äänestyskokemus. Jotkut merimiehet ovat äänestäneet ennenkin laivoilla. Jotkut rauhanturvaajat ovat äänestäneet ennenkin operaatiossa. Yhdistelmä ei ole kuitenkaan ollut kenellekään aikaisemmin mahdollinen. Silti mitään 100% äänestysryntäystä ei ole tapahtunut. Hyvää ja hieman valtakunnallista keskiarvoa parempaa intoa on ollut uurnalla. Äänestysaktiivisuudessa näkynee, että äänestyspaikka on pisimmilläänkin muutaman kymmenen metrin päässä, joten suurta vaivaa ei kansalaisoikeutensa käyttämiseen tarvitse.

Ensimmäisenä äänestyspäivänä peräkannella pidettiin ampumaharjoitukset. Laukaukset kuuluivat hyvin äänestystilaan asti. Jossain vaiheessa ilmastointilaitteet pöläyttivät sisään vahvan ruudin tuoksun. Viime päivien uutiset ovat kertoneet, että näillä Afrikan rantaseuduilla johtosuhteiden ratkomisessa laukaukset ja ruudin käry ovat liiankin tuttu juttu. Onneksi meidän tapauksessa ne eivät liittyneet toisiinsa.

Laivalla saavat äänestää vain ne, jotka kuuluvat laivan henkilöstöön. Ei siis ole mahdollista, että Pohjanmaa kiertäisi satamasta toiseen järjestämässä kyseisissä kaupungeissa asuville suomalaisille äänestysmahdollisuuksia. Olisihan se varmaan aika vinkeä kokemus pistäytyä satamassa oman maan lippulaivalla täyttämässä äänestyslippunsa. Tällaisen elämyksen sijasta on tyydyttävä tukeutumaan paikallisiin suurlähetystöihin. Kansallisen tukiryhmämme maissa olevat henkilöt järjestävät kyllä Djiboutissa Suomen kansalaisille avoimen tilaisuuden. Sotilasalueelle päästäkseen on vain pitänyt oivaltaa ilmoittautua hyvissä ajoin äänestäjäksi.

Blogi%20136.jpg

Luokka toimii milloin opetustilana, elokuvateatterina, tiedotuskatsausten pitopaikkana tai jonain vastaavana. Tällä erää se palveli äänestyspaikkana. Ihan tyylikkäänä sellaisena olosuhteet huomioon ottaen.

Blogi%20135.jpg

Äänestyskopin virkaa hoiti puhujanpönttö. Vaalisalaisuudesta huolehtivat Atalanta-operaation ja miinalaivan esitteet.

Blogi%20137.jpg

Vaaliuurnaksi valittu desinfiointiainetynnyri herätti hieman hilpeyttä, mutta hoiti asiansa enemmän kuin hyvin.

 

Päivän sana: Runkonopeus

Keskimääräisellä henkilöautolla noin 90-100 km/h nopeus on hyvä polttoaineenkulutuksen ja nopeuden järkevän tasapainon kannalta. Nopeuden nostaminen suuremmaksi kasvattaa polttoaineenkulutusta rajusti. Jokaisella laivalla on oma runkonopeutensa, joka tarkoittaa nopeutta, johon alus pystyy suhteellisen helposti. Pohjanmaa kulkee noin 16-17 solmua "kasikahvalla", eli kaasukahvan asennolla 8 asteikolla 0-10. Tehon lisääminen nostaa meteliä ja kulutusta selvästi, mutta nopeutta vain hieman.