Kuuman kostean minä tunsin Mombasan heti, kun ovesta ulos astuin. Djibouti oli kuiva. Merellä tuuli aina hieman viilentää. Mombasa oli ihan eri maata. Lääkäriämme lainatakseni tuli olo kuin olisi lehmän suuhun kävellyt. Paksu ilmamassa löi vasten kasvoja ja tuntui todellakin syleilyltä. Kamera reagoi vähintään yhtä voimakkaasti. Kesti suunnilleen 10 minuuttia ennen kuin ilmastoinnin viilentämästä ja kuivattamasta majoituksen sisäilmasta ulos tuotu linssi selkeni huurusta. Pari kertaa kuivasin linssin, mutta varsin pian huomasin potkivani tutkainta vastaan. Vasta linssin lämmettyä ulkoilman tasolle homma alkoi toimia.

Operaation tehtävät olivat kuljettaneet laivan Keniaan. Mombasan satamassa vietettiin muutama päivä ennen seuraavan tehtävän alkua. Jalkauduin mielelläni tutkimaan kaupunkia ja nautin siitä monesta eri näkökulmasta. Jälleen pidän mahdottomana yrityksenä kuvailla kokemuksiani muuten kuin satunnaisessa järjestyksessä esitetyn kuvakirjan muodossa.

Blogi%2081.jpg

Pikkuhiljaa minulle alkaa valjeta, että ala-asteella opettajat ovat pimittäneet minulta oleellista tietoa. Silloin sanottiin, että Englannissa ajetaan vasemmalla puolella tietä. Selvästikään kukaan ei osannut silloin painottaa, että koko muinaisen Brittiläisen imperiumin alueella noudatetaan tätä vasenkätistä liikennekulttuuria. Tämän reissun aikana olen löytänyt jo kolme uutta maata, joissa auton ratti on vänkärin puolella.

Kun väärän puolen liikenteeseen yhdistetään reipas afrikkalainen liikennöintitapa, on eurooppalaisella sopeutumista. Lontoossa jo opin, että vaikka kuinka keskittyi, katua ylittäessä meinasi jäädä alle, kun lopulta kuitenkin katsoi väärään suuntaan. Aku Ankassa partiolaiset auttavat mummot tien yli. Minä puolestani turvauduin mummojen apuun. Kun katsoin, milloin he uskalsivat ylittää tien, minäkin laskeskelin reitin olevan turvallinen.

Yllä olevassa kuvassa keskellä on sininen Tuc tuc. Hauskasti papattavan mopon moottorin äänestä nimensä saanut ajopeli oli hulppea kokemus. Ruuhkassa villisti pujotteleva ja konetta ankarasti käskyttävä kuski ansaitsisi urhoollisuusmitalin rohkeudestaan ja kunniamaininnan luovasta reittisuunnittelusta. Vieruskaverini vakuutti, että kypärä menisi heti päähän, jos joku sellaista tarjoaisi. Minä olin aavistuksen luottavammalla kannalla. Kuski näytti kaikesta huolimatta tietävän, mitä oli tekemässä. Joka tapauksessa kokemus pärjäsi kirkkaasti huvipuistojen kieputtimille.

Blogi%2081b.jpg

Satamajakson ajalle sattui profeetta Muhammedin syntymäpäivä. Matka laivalta hotellille kesti muutenkin ruuhkassa jonkin aikaa, mutta erityisesti juhlapäivänä, jolloin kaupungissa oli paraati. Väkeä parveili teiden varsilla katsomassa kulkuetta. Tunnelma oli kuin joulukadun avajaisissa Helsingissä. Kulkueen väki oli ryhmittynyt erilaisiin porukoihin. Joskus erottavana tekijänä oli vaatteiden väri. Muslimeille tyypillisimpien valkoisten kaapujen lisäksi osalla ryhmistä oli violetteja tai vihreitä kaapuja. Jotkut ryhmät menivät iän mukaan. Tässä yksi kulkueen pienimmistä osanottajista.

Blogi%2082.jpg

Vanhassa kaupungissa kiertelin oppaan avustuksella. Hän kuljetti sellaisilla pienemmilläkin kujilla, jonne en olisi omin nokkineni arvannut lähteä. Reitti alkoi Fort Jesus –nimisestä vanhasta orjalinnakkeesta. Harvinaisen ylpeällä äänensävyllä opas kertoili tästä synkästä historian vaiheesta. Linnoitukselta vanhan kaupungin kujille kävellessä reitin varrelle sattui muun muassa Afrikan ensimmäinen hotelli ja kahvila, jossa hörpimme perinteistä Kenialaista kahvia. Oli todella vahvasti maustettua. Poltteli suuta vielä jäähtyneenäkin. Kylmä kahvi kaunistaisi, jos maha vetäisi, mitä naama vaatii. Kaunistusta olisivat kaivanneet myös sähkötyöt. Afrikan eri maissa matkanneet ihmiset kertoilevat usein sähkökatkoksista. Tällaisia kulmauksia katsellessa en lähtisi etsimään syitä mistään sen kauempaa.

Blogi%2082b.jpg

En tullut kokeilleeksi kädellä, kulkeeko tässä kaapelissa sähkö ja onko eristys riittävän vahva.

Blogi%2083.jpg

Vanhan kaupungin keskusta oli värimaailmaltaan perinteisen harmahtava. Modernimman pääkadun varrella ja erityisesti kaupungin laitamilla oli seinissä sen sijaan hyvinkin kirkkaita värejä.

Blogi%2083b.jpg

Keniassa myytävät puuveistokset eivät ole mitään tuontituotetta. Käväisin eräässä käsityöverstaassa, joka koostui laajalle alueelle levittäytyneistä kymmenistä kojuista. Niissä käsistään kätevät veistelijät muotoilivat basaarikojuista tuttuja eläinfiguureja, masaisotureita, maskeja ja muita puisia tuotteita. Sain kuulla, että Kenian alueella kaikki veistoksia tekevät käsityöläiset kuuluvat samaan heimoon ja puhuvat yhteistä kieltä.

Työläiset olivat iloisia ja puheliaita. Kiertelin pitkään vain katselemassa ja juttelemassa heidän kanssaan. Todella useasti kuulin kysymyksen: ”Oletko sotilas? Sinä ainakin näytät sotilaalta.” Suomalaiset ovat ruumiinrakenteeltaan ilmeisesti sen verran rotevampia hentoisempiin kenialaisiin verrattuna, että joukkomme jäsenet kuulevat tuonkaltaisia tiedusteluja usein.

Suomen kylmät ilmat ja suomalaisten jatkuva hikoilu Keniassa olivat myös hyvin suosittu puheenaihe. Aika lensi kuin siivillä, enkä ehtinyt sitten käydä hieromassa kauppoja laajassa tehtaanmyymälässä. Harmi sinänsä, sillä tällä erää ei olisi tarvinnut keskittyä tinkimiseen, kun hinnat olivat basaareista poiketen kiinteät.

Blogi%2084.jpg

Rantahotellin ranta oli upea. Vähän ehkä hävettää tunnustaa, että en käynyt uimassa. Käytin aikaa kaupungilla sen verran, että hotellille saapuessani oli jo hämärä. Onneksi rannan katseleminen oli yhtä lailla palkitsevaa.

Blogi%2085.jpg

Ei hotellin maisemissakaan valittamista ollut. Palvelujen suhteen mitään luksustasoa ei ollut tarjolla, mutta ensimmäistä kertaa tunsin ympäristön puolesta olevani kunnon keitaassa. Orastavan sadekauden vuoksi pilviä oli usein, eikä tämä aamun sarastuksen kuva tee oikeutta pihapiirille. Intian valtamerellä ei vielä ole ollut pilvistä päivää, joten siitä sokaistuneena en ottanut kuvaa heti hotellille saapuessani, kun ajattelin, että tuleehan niitä tilaisuuksia. Ei tullut enää sen jälkeen.

 

Päivän sana: Loki

Laite, joka määrittää kuljetun matkan ja/tai nopeuden. Autossa kyse olisi perinteisestä matka- ja nopeusmittarista.