Aluksen päivärutiiniin merellä kuuluvat tilannekatsaukset. Niitä pidetään pariin otteeseen. Iltapäivällä on kaikille avoin tilaisuus, johon itse osallistun lähes joka kerta. Sisältö katsauksissa on puhtaasti operatiivinen. Laivaston ensimmäinen kriisinhallintatehtävä on tässä suhteessa tuonut jotain uutta toimintaan. Aikaisemmin laivastossa tietoa operatiivisesta tilanteesta on jaettu vain niille, jotka sitä tarvitsevat tehtäviensä suorittamiseen. Rauhanturvatehtävässä ja näin pitkällä purjehduksella on järkevää pelkästään palvelusmotivaation ja yhteishengen vuoksi, että koko henkilöstölle annetaan mahdollisuus tutustua kokonaistilanteeseen.

Erilaisiin asioihin tottuu, ja vasta tänään mieleeni palautui yksi tilannekatsauksiin liittynyt alkuihmetyksen aihe. Ensimmäisissä tilannekatsauksissa näet hymähdin sille, että yksi merenkulkija vuorollaan toimi ”säämiehenä”. En osaa tarkasti kuvailla tunnetta ensimmäisen säätiedotuksen aikana, mutta mielessäni katsoin ympärilleni hieman epäuskoisena: Ihan oikeastiko täällä muka pidetään säätiedotuksia?

Sen verran merenkulkijan elkeitä olen jo löytänyt, että en todellakaan ihmettele säätietojen esittelemistä. Laiva on suurella merellä Säiden Haltijan armoilla. Kyse ei ole mistään välikevennyksestä tai hyvä tietää –asiasta. Sää vaikuttaa kaikkeen. Kelit ovat kyllä tähän aikaan vuodesta hyvin tasaisia ja keskenään samankaltaisia, joten vielä suuremmalla mielenkiinnolla odottaisin säämiehen esiintuloa, jos vaihtelua olisi enemmän. Mukava se on silti seurata, vaikka lopputulos onkin usein edellisten päivien pohjalta arvattavissa.

Säätiedotuksessa tulen kiinnittäneeksi eniten huomiota tuulen voimakkuuteen ja aallonkorkeuteen. Niistä näkee suoraan, kuinka paljon keikuttaa. Viime aikoina tuulen nopeudet ovat vaihdelleet 5-8 m/s välillä ja aallonkorkeus 0,5-1,0 metrin välillä. Eivätkä ne Suezin eteläpuolella hurjasti tuosta ole missään vaiheessa eronneet - jos oikein muistan. Metrinen aalto keinuttaa sen verran, että sen jo havaitsee, varsinkin sivutuuleen ja -aaltoon purjehtiessa. Puoli metriä tai alle on kyllä melkoisen tasaista kyytiä.

Katsauksessa voidaan taululta lukea auringon nousu- ja laskuajat. Myös kuun vaiheet kerrotaan. Ilmeisesti sillä on jotain tekemistä vuoroveden suhteen, jos ollaan satamassa. Suurin kuuhun kohdistuva huomio liittyy merenkulullisesti kuitenkin siihen, että tiedetään, kuinka hyvin kuu valaisee öitä.

Palvelusvapaata edeltävän päivän tilannekatsauksessa pidettiin varsin legendaarinen sääkatsaus. Päällikkö oli pyytänyt saada tietoja Suomen säästä ja huoltolennon lentokelistä. Säämies esitteli lentomatkan varrelle sattuvat korkea- ja matalapaineen alueet, lämpötilat lentokorkeudessa ja Helsinki-Vantaan lämpötilan, ilmanpaineen ja kosteusprosentin.  Kävipä katsauksessa ilmi myös se, mikä reuna on oletetussa laskeutumiskiitotiessä jäässä ja mikä sulaa. Naurussa olisi ollut pitelemistä, jos sitä olisi haluttu pidätellä.

Blogi%20147.jpg

Dar Es Salaamin satamasta lähdettiin hyvän sään aikaan.

 

Päivän sana: Bunkkeri

Polttoainetäydennys. Sanaa voidaan käyttää myös verbinä: bunkrata. Koti väki ja tuttavat voivat palautella minua maan pinnalle, jos merimiesslangi on kihahtanut niin pahasti päähän, että kotona tankille ajaessani kerron vanhan Sunnyni tarvitsevan bunkrausta.