Operaatioturvallisuuden vuoksi minulla ei ole lupa selostaa mies mieheltä, ketä laivalla palvelee. Ylimalkaisesti voin toki kertoa erilaisista tehtävistä, joita laivalla tehdään. Kokeista tulin kirjoittaneeksi edellisessä kirjoituksessa. Nyt voisin sanoa pari sanaa konemiehistä.

Konemies tuo mieleen moottorin kanssa värkkäävät rasvanäpit. Pitää paikkansa osittain. Konemiesten hommaa on pitää huoli, että päävoimanlähde on kunnossa. Joku päivä sitten istuinkin pitkän tovin konemontussa ja sain käydä katselemassa laivan voimanlähteitä, tutustumassa mittaristoihin ja kuulemassa monen monia yksityiskohtia laivan tekniikasta. Laivalla kone on kuitenkin paljon laajempi käsite kuin vain moottori. Koneeksi lasketaan myös wc-pönttö, jääkaappi tai lamppu. Konemiehet pitävät siis huolen kaikista vimpaimista ja kojeista, joita laivalla on.

Niin kuin kaikissa miehistöömme liittyvissä asioissa, tässäkin voi rehellisesti todeta, että hommaan on värvätty erinomaisen osaavia tyyppejä. Sanomattakin on selvää, että konemiehet osaavat pelata kojeiden kanssa etu- ja takaperin. Laivalla palvelevat konemiehet tuntevat laivan järjestelmät. Reservistä joukkoon tulleet tuovat uutta näkökulmaa rutiineihin. Lisäksi he ovat erinomaisen mukavia veikkosia. En ole tutustunut vielä kaikkiin heihin, mutta tähän mennessä yksi piirre on yllättänyt. Konemiehet vaikuttavat tuttuun tyyliin vähäpuheisilta suomalaisilta ammattimiehiltä, joilla kädet käyvät enemmän kuin suu. Olenkin mennyt juttelemaan toisinaan hieman arkaillen, etten nyt vaan häiritsisi töitä. Vastaukseksi olen saanut iloisen hymyn ja mukavaa juttuseuraa.

Työ muuttaa tekijät yleensä aina työn näköisiksi. Saa nähdä, pitääkö konkarin ennustus paikkansa. Hän kertoi, että purjehduksen edetessä konemiehet erottaa helposti. Jossain vaiheessa konemiehen voi tavata takapuoli pystyssä taskulamppu kädessä seurailemassa johtonippua. Kun häneltä kysyy, mitä tämä tekee, saa vastauksen: ”En mitään. Kunhan katselen.” Sama vääräleuka tiedottikin minua, että merimiehen kuollessa tästä tulee albatrossi merelle. Konemiehen kuollessa tästä tulee nokikana Kielin kanavaan.

Blogi%20020.jpg

Laivan laitteet ovat toimineet hyvin. Useimmin konemiehiä olen kuullut huudeltavan vessojen tukkeutumisen vuoksi. Busseista ja junista tutuissa alipainepöntöissä on tukkeutumisriski normaalia suomalaista vessaa suurempi. Tämä wc on suunniteltu mielestäni erinomaisesti merisairautta ajatellen. Lavuaari ja pönttö ovat riittävän lähellä toisiaan.

 

Päivän sana: Vaahtoselvitys

Sana ei liity erityisesti laivaan, vaan sitä käytetään aivan yleisesti pelastustoiminnassa. Koulutuksessa opeteltiin erilaisia palonsammutusmenetelmiä. Yksi tapa on käyttää laivan vaahtosammutuskalustoa. Vaahdon käyttämisellä on nimi vaahtoselvitys. Osaako joku kertoa, mitä kautta on päädytty mielestäni erittäin outoon sanaan ”selvitys”? Paras keksimäni johdannainen tulee letkujen selvittelystä, mutta se antaa suorastaan negatiivisen kuvan palonsammutustoiminnasta.