Kirjoituksistani lienee käynyt varsin selväksi, että laivalla on toisinaan ahdasta. Kylki kyljessä mennään muutenkin kuin peräkannen käskynjaossa. Itse törmään useimmiten ahtauteen majoituksessa. Asumisesta en olekaan vielä mitään kirjoitellut, joten muutamalla sanalla yritän kuvailla, millaista eläminen laivalla on sen suhteen.

Laivalla on kolmenlaisia majoitustiloja: hyttejä, skansseja ja kontteja. Kaksi ensimmäistä kuuluvat laivan rakenteisiin. Kontit puolestaan ovat miinakannelle sijoitettuja tilapäisiä majoitustiloja. Minä asun sellaisessa.

Blogi%20035.jpg

Tässä kuva majoituskontistani. Eihän tämä ihan edustuskuntoon ole siivottu, mutta antaapa aidomman vaikutelman. Minä nukun alapunkalla.

Jokaisessa majoitusvaihtoehdossa on omat hyvät ja huonot puolensa. Itse viihdyn kontissa oikein hyvin. Miinakansi on pääkannen alapuolella, joten ulos, messiin ja saunoihin mentäessä on kavuttava portaita ja seikkailtava muutamien vesitiiviiden laipioiden ovien läpi. Toisaalta kontit ovat hiljaisia ja sijaitsevat laivan keskiosassa tai perässä. Niissä kyyti on siis tasaisempaa eivätkä edes kuulutukset liikaa häiritse. Viimeisimmästä yksityiskohdasta voidaan kyllä kiistellä, onko se etu vai haitta. Välillä pitää oikein korva tarkkana kuulostella, koskeeko kuulutus itseä.

Konteissa suurin haaste on tilanpuute. Neljällä sängyllä varustettu majoitustila ei mitenkään toimi viiden kuukauden purjehduksella todellisena neljän hengen asuinpaikkana. Kaapit ovat niin pienet, että varusteista maksimissaan 1/3 mahtuu niihin. Varsinkin, kun niissä ei ole edes hyllyjä. Koulutusaikana jo ostinkin sellaisen riippuhyllykön tuomaan lisätilaa.

Ahtaus on onneksi tilapäistä. Majoitusjärjestelyissä tehtiin muutoksia ja tilapäisesti "minun" kontissani on majoittunut neljä henkilöä. Käytännössä lopullinen tilanne lienee se, että kontissa on kaksi ihmistä pysyvästi. Silloin yläsängyt ovat valtavan hyvä säilytystilan lisääjä. Sitä odotellessa tavaranpaljous seikkailee milloin missäkin. Aina nukkumaan mennessä tyhjennän läjän erilaista materiaalia sängyltä lattialle ja pöydän alle. Aamulla toimenpide tehdään päinvastaisena. Mainoksen mukaan sitä jaksaa paremmin, kun on mitä odottaa. Minulla katse suuntautuu siihen, että jokaiselle tavaralle on oma paikkansa.

 

Päivän sana: Skanssi

Majoitustila. Kasarmissa on tupia, laivassa on skansseja. En ole nukkunut skanssissa, joten en osaa tarkasti eritellä plussia ja miinuksia konttimajoitukseen verrattuna. Skansseissa yksityisyyttä on vähemmän, mutta lattialla pystyy seisomaan suorana ja pukeutumassa voi olla yhtä aikaa enemmän kuin yksi henkilö kerrallaan. Tankkikannella – eli miinakannen alapuolella – ne ovat konehuoneen tasalla, joten takimmaisissa skansseissa on ääntä enemmän. Toisaalta kuulutuksetkin kuulee selvemmin. mikä on ehkä vain pieni etu. Tavaraa skansseihin sopii enemmän, ja kaapit ovat isommat. Keulaa lähellä olevissa skansseissa keinutus voi olla aallokossa kovaa.

Blogi%20040.jpg

Skanssissa kerrossänky on todella kerrossänky. Tämän skanssin toisessakin päässä on vastaava 9 hengen majoituskeskittymä. Kuva on koulutusajalta. Nykyisellään sängyssä on sentään verhot tuomaan pikkuruisen hippusen yksityisyyttä.

Blogi%20039.jpg

Skanssien sisäänkäynnit eivät aina ole tällaisia ovia. Useissa skansseissa on viemärinkannen kokoinen reikä, josta laskeudutaan majoitukseen.

Hytit ovat tavallaan kontin ja skanssin risteytyksiä. Ne näyttävät sisustuksensa puolesta skansseilta, mutta koko on lähempänä konttia. Tilaa on yleensä 2-4 hengelle. Suurin osa hyteistä sijaitsee pääkannen tasolla.