Heti laivaan astuttuani muistan ihmetelleeni, miksi ovissa on erilaisia viivoja. Äkkiseltään oletin, että I, II ja III merkinnät kuvaavat jonkinlaista tärkeysjärjestystä tai suojaustasoa siten, että tietyistä ovista saavat kulkea vain luvan saaneet henkilöt. Teorian ongelmaksi muodostui, että osa viivoista oli punaisia ja osa mustia. Lisäksi viivoja oli myös pyöreiden ikkunoiden, eli venttiilien, raskaissa luukuissa. Pisteenä iin päällä olivat viivojen ohella esiintyvät punaiset ja mustat kolmiot.

Vajaa kuukausi merellä on ollut riittävä aika tehdä salapoliisin työtä. Kyseiset merkinnät ovat sulkutilojen merkkejä. Yksi viiva tarkoittaa merisulkutilaa. Tällä tavoin merkitty ovi tai luukku on pidettävä suljettuna, kun alus on merellä ilman sen suurempaa valmiuden kohotusta. Musta väri kertoo, että suljetusta ovesta saa kulkea, kunhan sulkee oven perässään. Punaisen viivan ovea tai luukkua ei saa avata, ellei erikseen käsketä.

Kahden viivan ovet ja luukut on pidettävä suljettuna taistelusulkutilassa. Tällainen sulkutila käsketään, jos joudutaan varautumaan rajumpaan yhteenottoon. Rauhallisemmassakin tilanteessa kyseistä käskyä noudatetaan esimerkiksi ampumaharjoittelun yhteydessä.

Blogi%20049.jpg

Merkkien mukaan upseerimessin venttiilistä ei saa survoutua ulos, kun tykillä ammutaan. (Niin kätevää siitä kuin olisikin pihalle livahtaa.) Ampumaharjoittelun aikana tykin suupaine täräyttää ikkunoita muutenkin niin, että vähemmän tekee mieli ulos kurkistella.

Kolme viivaa tarkoittaa suojelusulkutilaa. Jos vaikkapa sotatilanteessa olisi epäilys, että ilmassa on vahingollisia kaasuja, kolmen viivan ovet tulevat ajankohtaisiksi. Silloin merkkivärinä voi olla myös keltainen, joka tarkoittaa, että kyseinen luukku on pidettävä auki. Pääovet eivät todellakaan olisi silloin sepposen selällään, enkä vielä ole keltaista viivaa nähnyt muualla kuin teiden ohituskieltoalueella. Laivalla niitä kuulemma pistetään esimerkiksi joihinkin tuuletuskanaviin.

Kolmiolla osoitetaan satamasulkutilaa. On pelkästään hyvää PR-työtä pitää ovet siististi suljettuina, mutta ainakin meidän missiollamme oikeiden ovien kiinni pitämisestä on itsellekin valtava hyöty. Laivassamme on hyvät ilmastointikoneet, mutta niiden teho ei riitä sentään koko Afrikan mannerta jäähdyttämään. Kun ei jätä häntää oven väliin, ei mene kylmä harakoille.

 

Päivän sana: Kontaminaatio

Tartunta, saastuminen. Termi ei liity erityisesti merenkulkuun. Suojelusulkutilasta kirjoittaessani juolahti mieleen sivistyssana, jota viime aikoina olemme opetelleet käyttämään. Laivaa lastattaessa tavaroita ei lasketa maahan, eikä mahatautista työkaveria halailla, niin vältytään tartunnoilta. Käsidesiä on jaettu kaikille miehistön jäsenille, jotta satamassa käydessä voi ehkäistä kontaminaatiota, jos juoksulenkillä on törmännyt kolmion takaa eteen kiilanneeseen kameliin.

Osa tartuntojen ehkäisemisestä on tehtävä mahdollisimman vähäeleisesti. Käytännön oppituntina on jo huomattu, että paikalliset ihmiset eivät välttämättä suhtaudu suopeasti laakongin edessä tapahtuvaan kenkien desinfiointiin. Sivusta katsojien mielestä suomalaiset haluavat oikein kirjaimellisesti pudistaa kaupungin pölytkin jaloistaan.