Laskujeni mukaan vain yksi ryhmä laivan henkilöstöstä on esittelemättä. Minä kuulun itse siihen porukkaan. Komento-osat ovat laivan jakokirjassa yksi joukko, mutta ei sitä hyvällä tahdollakaan voi sanoa yhtenäiseksi muuten kuin listana. Komento-osiin on koottu sekalainen ryhmä oman erityisalansa tekijöitä, jotka eivät kuulu mihinkään muuhun porukkaan.  Esimerkiksi pappi, tiedottaja ja lakimies ovat komento-osien itsenäisiä toimijoita, joille ei laivasta löydy toista lähellekään samankaltaisen työn tekijää. Siksi ryhmän ensisijaisesti yhdistävä tekijä on nimi. Tarkemmin mietittynä joitain muitakin yhteisiä piirteitä löytyy.

Komento-osan henkilöt ovat pääosin päivämiehiä. Työtehtävät ovat sen luonteisia, ettei olisi mitään järkeä ajattaa heillä vahtia. Se tarkoittaisi, että pappi on aktiivinen aina vain tietyn kolmanneksen aikana ja huilaa aina jonkun toisen vahdin aikana. Joku osa henkilöstöstä jäisi aika vieraaksi. Komento-osiin kuuluvien on tarkoitus olla käytettävissä vahtivuoroista riippumatta.

Toisaalta ”komento” ei kuvaa kovin hyvin kaikkia ryhmän jäseniä. Förstillä on toki rooli komentaa enemmän kuin kenenkään muun koko laivassa. Silti suurin osa komento-osien toimijoista edustaa ammattitaitoa, jota käytetään, kun sen aika on. Hassuahan se olisi, jos päällikkölääkäri olisi ohjeistamassa huoltoaluepalvelusta ja tarkastaisi, onko miinakannella pyyhitty pölyt riittävän hyvin.

Kolmanneksi komento-osien kaikilla jäsenillä laivapalveluksen läpikotainen tunteminen ei ole tehtävän suorittamisen kannalta oleellisin edellytys. Jos pienikin keinutus saa sisälmykset sekaisin tai tiivis laivaelämä tuntuu tyystin oudolta, kannattaa toki harkita laivapalveluksen sopivuutta. Lakimies on kuitenkin laivassa lakitietonsa vuoksi eikä tähtinavigoinnissa hankkimiensa kannusten ansiosta.

Niin kuin kaikissa muissa esittelemissäni ryhmissä, tässäkin on erinomaisen upeaa väkeä. Erityisen paljon olen nauttinut siitä valtavasta ammattitaidon kirjosta ja hersyvästä huumorista, joka eri alojen ammattislangilla höystettynä sinkoilee ilmoille komento-osien ollessa koolla. Omassa kaveriporukassani olen usein se moottoriturpa, joka pitää ääntä eniten. Tässä joukossa huomaan istuvani usein hyvin hiljaa ja kuuntelevani muiden jutustelua. Erityisesti laiva- ja upseerihuumoria kuunnellessa osaan vain nauraa lähes oikeassa kohdassa, mutta mitään kapasiteettia ei ole ottaa osaa keskusteluun. Jos joskus sen teen, huomaan, että oma roolini suodattaa jutut kuulijoiden korvissa tiettyyn sävyyn. Vaikka laukaisisin vitsin, useat hiljentyvät kuulemaan hartaana ikään kuin saarnaisin. Tai sitten täytyy vain lisätä itsekritiikkiä vitsiensä tason suhteen.

Blogi%20134.jpg

Erityisesti förstiä on huvittanut "miniläppärini". Kone itsessään on toki pieni, mutta langaton näppis ja hiiri, joilla työmukavuutta lisätään, tekevät kokonaisuudesta ihan riittävän suuren. Onpahan variaatiomahdollisuuksia.

 

Päivän sana: Isoympyräpurjehdus

Ensimmäistä kertaa Amerikkaan lentäessäni ihmettelin, miksi reitti kulki pitkän kaaren Grönlannin yli. Asia selvisi, kun vertasin paperikarttaa ja pallokarttaa. Tasokartalle viivoittimella vedetty viiva Helsingistä New Yorkiin ei ole lyhin reitti pallon pinnalla. Isoympyräpurjehdus tarkoittaa purjehdusta todellista lyhintä reittiä pitkin. Tämä reitti on se viiva, joka muodostuu, jos maapallo halkaistaisiin alku- ja loppupisteiden kohdalta maapallon keskipisteen läpi. Tasokartalla se on yleensä kaareva linja.